vrijdag 3 augustus 2012

Soep maken van restanten

foto: Weckenonline
Gisteren volop op internet gesurft en ik kwam allerlei ideeën tegen om soep te maken. Mijn conclusie; De meeste soep wordt redelijk eenvoudig gemaakt.
Een ui kleinsnijden en bakken in wat boter, 1 soort of allerlei soorten groenten erbij, water toevoegen en per 0,5 liter water 1 bouillonblokje toevoegen.
Vaak wordt er ook nog aardappelen toegevoegd.
De aardappel dient als bindmiddel (de soep wordt daar dikker van). Dan de soep laten koken totdat de groenten gaar zijn en daarna de soep met een staafmixer pureren.
Ik heb besloten om dit vaker zelf te gaan doen.
Een blik soep van 1 liter kost toch tussen de 1,29 en 2,79.
Bouillonblokjes (het goedkoopste merk) kosten 0,34 eurocent per 12 bouillonblokjes.
Ik kan dus voor 0,34 eurocent 6 liter soep maken (zonder de kosten van de groenten).
Dus gisteren ook meteen 3 kilo wortelen gekocht. Kosten 2,37 eurocent.
De wortelen geschraapt en in stukken gesneden en in de soep. Ook nog vlug 4 aardappelen geschild.
Goed dat ik een grote soeppan heb, ik had nog wat prei over en dat heb ik ook meegekookt.
Ook het groen van de prei heb ik gebruikt. Ik gooide dit altijd weg.
Blijkt nu, na wat onderzoek, dat het groen van preien perfect is voor het maken van soepen!.
Dus ik ga dit voortaan fijnsnijden en in mijn diepvries opslaan.
In het kort: Kosten voor mijn 6 liter wortelsoep: 2,95 (inclusief de ui, de aardappelen en het overblijfsel van de preien).
Als ik deze 6 liter in blik gekocht had (ik heb maar even een gemiddelde prijs genomen) dan was ik: 2 euro per liter kwijt geweest maw: 12 euro voor 6 liter, voor de goedkoopste soep had ik 7,74 moeten betalen.
Mijn besparing: 9,05! tov de gemiddelde prijs en 4,79 tov de laagste prijs.
Ongelooflijk en daarvoor heb ik verse soep.
Ik heb natuurlijk geen vlees gebruikt in de soep en een groentesoep gemaakt maar ook al had de soep 7 euro gekost met gehaktballetjes en soepvlees dan was ik nog 5 euro goedkoper uit geweest of 0,74 goedkoper dan de goedkoopste soep.
Wat ik zeker ga doen in de toekomst is veel meer zelf soep maken.
Het enige probleem wat ik zie in de toekomst is het bewaren van al deze soepen.
De website: www.weckenonline.eu heeft daarvoor de oplossing en dat is het inmaken van soep in weckpotten.

Voor mijn besparing heb ik gemiddeld 2,50 per week gerekend, wat aan de lage kant is, maar wij eten ook niet elke dag soep. Anders kunt u een grotere besparing berekenen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten